close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

תאורה נכונה לבית ולעסק

אסתר טסהה אדר ב, תשעט12/03/2019

איך נכון לבנות את התאורה לבית שלכם? באלו מנורות להשתמש ומתי?

תגיות:
בעבר נטינו לשאול את מוכר התאורה את השאלה "כמה וואט יש למנורה הזו'"?
כיום שאלה זו אינה רלוונטית מכיוון שלדרגת הוואט אין השפעה בכלל, לא על רמת ההארה. לא על צבע האור ובטח שלא על שטף האור. ההשפעה היחידה שיש לוואט היא על ההספק החשמלי. במילים פשוטות: עד כמה הנורה חסכונית? ומאחר והיום רוב הנורות הן נורות לד. השאלה כמעט ואינה רלוונטית.

מה כן רלוונטי?
אז לפני שנצלול להסברים בנושא תאורת הבית נביא לכם כמה מושגים בסיסיים שיעזרו לכם בעת רכישת גוף תאורה לבית:
KELLVIN - - טמפרטורת האור. לאור הלבן יש
"טמפרטורה" שנעה בין הלבן החם, הנוטה לצהוב ללבן קר הנוטה לכחול. הצבעים החמים שבקבוצה זו מוגדרים במספרים. למשל בין K2700 ל-K3000 מדובר בצבעים חמים. ובין 4500-7500 קלווין מדובר בצבעים קרים יותר. הגוון 4000 K הוא גוון ביניים נעים לעין. לא לבן בוהק מידי ולא צהוב 'כבד' מידי.

תאורה קרה נתפסת בדרך כלל כתאורה בהירה וחזקה יותר, שמקלה על הראייה.

(LM) לומן – לומן הוא יחידת מידה לשטף אור או לעוצמת האור. העוצמה המתאימה לאזור הסלון תלויה בהעדפה האישית של דיירי הבית ובעיצוב החלל והתאורה בו.
LUX - כדי לחשב עוצמת אור לסך מסוים של מטרים אנחנו מחלקים את המידה ללוקס. למשל אם שטף של 1000 לומן מתרכז לשטח של מטר רבוע אחד - הוא מאיר את אותו מטר רבוע בעוצמה של 1000 לוקס. אם אותם אלף לומן יאירו שטח של 10 מטרים הם יפיקו עוצמת אור של 100 לוקס בלבד. אם כן. המדידה הסופית שלנו היא LUX, אנחנו משתמשים בlumen כדי לחשב את הLUX שיהיה לנו בחלל.

- CRI איכות התאורה נמדדת ביחידות CRI – מדד העברת הצבע. זהו מדד המסמן את דיוק הצגת הצבע המואר ממקור אור מסוים וערכיו נעים בין 0 ל-100. ככל שמדד ה-CRI גבוה יותר, כך הצבעים יראו טבעיים, עשירים ואותנטיים יותר.

השאיפה שלנו היא להשתמש בנורות בעלות CRI מעל 90 באזורים כמו סלון, מטבח, וכן בעסקים וחנויות לממכר ריצוף, ביגוד וכדומה.
אם קרה לכם שקניתם ריצוף וכשהגעתם הביתה גילתם שמדובר בגוון אחר ממה שחשבתם. כנראה שהתאורה בחנות לא הייתה בעלת CRI גבוה וזה מה שגרם להטעיה. חנויות לממכר בגדים, ריצוף, ומאפים. (קרואסון, למשל, יכול להיראות כמו פלסטיק במידה והוא לא מואר נכון) חייבות להשתמש בתאורה בעלת CRI גבוה.

טיפ לתאורה מודרנית- כיום ישנם גופי תאורה מסוג פסי הצבירה. פסי הצבירה הם פסי הולכת מגע המקובעים או בקיר או בתקרת הבית ועליהם ניתן להוסיף גופי תאורה – כגון 'ספוטים'. הספוט מתחבר בקליק וניתן להזיז אותו על גבי פס הצבירה ולשלוט על כיוון התאורה שלו בהתאם לצורך. ניתן גם להוסיף גופי תאורה על פס הצבירה לאורך הזמן לקבל תאורה חזקה יותר. שימוש בפסי צבירה מאפשר חופש לשנות ולמקם מוקדי תאורה בסלון באופן דינאמי.

אסתר טסה היא הבעלים של משרד אדריכלות ועיצוב פנים הרמוניה
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה